Pizza van bloemkool

 

Deze overheerlijke pizza is zo waar gezond! Hoe dat kan? Nou, hij zit boordevol groenten, zowel in de bodem als er op! Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar het is echt lekker! Deze pizzabodem is bevat veel voedingsstoffen en is ook nog eens glutenvrij. Met 1 bloemkool kan je 4 pizza bodems maken. Wat ik doe is dat ik in 1 keer een grote hoeveelheid deeg maak en dat verdeel over 4 bollen: 1 of 2 gebruik ik direct, de rest leg ik in de koelkast met een plastic folie eromheen. Later in de week kan ik dan nog een keer pizza maken!

 

voor 4 bodems: 180 gram havermout // 4 eetlepels gebroken lijnzaad // 3 theelepels bakpoeder // 65 gram kikkererwtenmeel // 4 eetlepels polenta // 1 ui, grof gesneden // 4 teentjes knoflook, grof gesneden // 1 bloemkool, in kleine roosjes // 2 eetlepels water

 

voor op de pizza: zelfgemaakte tomatensaus (een zomervariatie: met snijbiet en gekarameliseerde uien) // diverse groenten, bijvoorbeeld paddenstoelen, artisjokharten, gele paprika en Griekse zwarte olijven

 

en verder: keukenmachine, grote koekenpan, oven, bakpapier

 

Maal de havermout in de keukenmachine tot meel. Doe in een grote kom. Voeg de lijnzaad, bakpoeder, kikkererwtenmeel en polenta toe en meng. Maal nu de ui, knoflook en bloemkool in de keukenmachine tot de bloemkool heel fijn is (de grootte van couscous). Sauteer de gemalen knoflook, ui en bloemkool met een beetje water in de koekenpan, gedurende 5 a 10 minuten. Voeg het dan toe aan de grote kom en wacht tot het een beetje is afgekoeld. Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius. Meng alles door elkaar en verdeel in vieren. Pak het deeg dat je nu wilt gebruiken (bijvoorbeeld 1/4 voor 1 persoon) en spreid het uit over een met bakpapier bedekte ovenplaat. Bak het deeg (zonder iets er op) 20 minuten in de oven. Haal de pizzabodem uit de oven en verdeel de tomatensaus en groenten naar keuze erover en bak nog 15 minuten, of tot de randen krokant zijn. Eet smakelijk!